Minister infrastruktury Dariusz Klimczak powołał z dniem 27 lutego 2024 r. dr. hab. inż. Janusza Bohatkiewicza, profesora Politechniki Krakowskiej, na stanowisko dyrektora Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie. Prof. Bohatkiewicz jest pracownikiem Katedry Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu Wydziału Inżynierii Lądowej PK.

 Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. PK jest inżynierem budownictwa drogowego, ekspertem w obszarze projektowania dróg i inżynierii ruchu, oddziaływań ruchu drogowego na środowisko oraz ekoinfrastruktury. Autor lub współautor ponad 100 prac naukowych, wytycznych i poradników w zakresie dróg i mostów. Kierował i brał udział w wielu projektach o charakterze praktycznym i wdrożeniowym, głównie z zakresu drogownictwa i kolejnictwa. W latach 2016-2021 kierował Katedrą Dróg i Mostów Politechniki Lubelskiej, obecnie jest profesorem w Katedrze Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu Politechniki Krakowskiej, członkiem Rady Naukowej działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, a od 2021 r. również Rady Naukowej IBDiM.

 Ponadto dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz jest przewodniczącym Komitetów Technicznych ds. Wzorców i Standardów w drogownictwie i mostownictwie, doradzających Ministrowi Infrastruktury w sprawach dotyczących wymagań technicznych, aktywnym członkiem Światowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC (Permanent International Association of Road Congresses), od 2019 r. w Komitecie Technicznym „Environmental Sustainability in Road Infrastructure and Transport” oraz Grupie Zadaniowej „Road Design Standards”. W 2024 r. został Przewodniczącym Komitetu Technicznego „Decarbonization of Road Construction and Maintenance”. Jest też redaktorem naczelnym internetowego portalu drogowego edroga.pl.

Instytut Badawczy Dróg i Mostów został utworzony w 1955r. pod nazwą Instytutu Budownictwa Drogowego (IBD), następnie w roku 1959 został przemianowany na Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Techniki Drogowej (COBiRTD). Obecna nazwa IBDiM obowiązuje od 1974 r. Jest wiodącą w kraju placówką naukowo-badawczą zajmującą się problematyką infrastruktury komunikacyjnej. Potwierdzeniem rangi Instytutu jest kategoria naukowa A, którą IBDiM otrzymywał w dotychczas przeprowadzonych ocenach parametrycznych jednostek naukowych. Instytut jest nadzorowany przez Ministra Infrastruktury.

Działalność Instytutu jest ukierunkowana na rozwój nauki i praktyczne zastosowania wyników badań. Prowadzone badania naukowe i prace rozwojowe dotyczą budowy i utrzymania obiektów komunikacyjnych, a zwłaszcza dróg i drogowych obiektów mostowych, kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz budowli podziemnych. Działalność badawcza Instytutu obejmuje zagadnienia materiałowe, technologiczne, ekonomiczne i ekologiczne.

Powołanie prof. PK Janusza Bohatkiewicza na stanowisko dyrekora Instytutu nastąpiło na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498, z późn. zm.).

 Żródła: Ministerstwo Infrastruktury / Instytut Badawczy Dróg i Mostów

 

Unikatowe Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej na Politechnice Krakowskiej jest nowoczesnym narzędziem do walki o czyste powietrze w regionie i kraju. To jedyne w Polsce i jedno z nielicznych na świecie centrum badawcze aerodynamiki środowiskowej. Prowadzone w nim będą badania modelowe i symulacje komputerowe dotyczące dynamicznego oddziaływania na smog i przewietrzanie miast oraz eksperymentalne badania wpływów środowiskowych i klimatycznych na elementy rozwiązań inżynierskich.

Generalnym wykonawcą inwestycji była firma Polbau Sp. z o.o. Całkowita wartość projektu to ponad 34 mln zł, z czego 17,7 mln zł to dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.

Budynek ma powierzchnię 1665,32 mkw. Zaprojektowano w nim m.in. dwa tunele aerodynamiczne o obiegu mieszanym, każdy wyposażony w dwie przestrzenie pomiarowe i zróżnicowany system wentylatorów oraz elementów infrastruktury technicznej, kształtujących parametry napływającego powietrza. Każda z przestrzeni pomiarowych w tunelach będzie mieć wysokość dochodzącą do 4 m, natomiast planowane wymiary w rzucie tuneli wynoszą odpowiednio 10 m x 24 m długości dla większego oraz 8 m x 21 m dla mniejszego tunelu. To zapewni naukowcom Politechniki Krakowskiej znaczącą poprawę warunków i możliwości badawczych w porównaniu do tych, którymi dysponuje teraz Laboratorium Inżynierii Wiatrowej (LIW) PK z obecnym tunelem wiatrowym.

Budowę laboratorium udało się sfinalizować z tak okazałym efektem dzięki ogromnej pracy i determinacji wielu osób na czele z prof. Andrzejem Flagą, dr. inż. arch. Łukaszem Flagą i całym zespołem Laboratorium Inżynierii Wiatrowej.

W dniu 30 stycznia 2024 roku miało miejscu oficjalne otwarcie Laboratorium, uświetnione obecnością wielu znamienitych gości. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami i obejrzenia fotogalerii z wydarzenia.

 

fot. Jan Zych

Można już aplikować w ramach konkursu Sprefabrykuj Dyplom z Pekabeksem! Kolejna edycja rusza. Termin zgłoszeń do 31 października 2024.

Konkurs Pekabex na najlepsza pracę inżynierską i magisterską ma na celu aktywną współpracę ze środowiskiem polskich uczelni technicznych oraz zachęcenie studentów i pracowników naukowych do poznawania oraz promowania tematyki związanej z prefabrykacją betonową i generalnym wykonawstwem w formie prac inżynierskich/magisterskich.

Dodatkowym celem jest wsparcie oraz chęć nawiązania współpracy z najbardziej obiecującymi studentami.

Regulamin

 

 

Informujemy, że studenci z ESN PK (Erasmus Student Network) z udziałem DWM opracowali informator dotyczący możliwości wyjazdów na studia częściowe za granicę. Dokument ten jest skierowany do studentów studiów I i II stopnia odbywających studia pełne na PK.

Link do informatora

W dniu 15 lutego 2024 r. zostało podpisane kolejne ważne porozumienie dot. współpracy ramowej (wspólne szkoleni,a konferencje, wnioskowanie o projekty, współpraca badawcza oraz jak niżej) firmy PREFA Solutinos Group Sp. z o.o. z Wydziałem Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej

W gabinecie Dziekana Wydziału IL spotkali się Marcin Witowski - właściciel oraz z upoważnienia drugiego z właścicieli, Szymon Proniak - Dyrektor operacyjny, Dziekan WIL dr hab. inż. Lucyna Domagała, prof. PK oraz Kierownik Katedry Zarządzania w Budownictwie, prof. dr hab. inż. Edyta Plebankiewicz, która będzie głównym koordynatorem działań.

Głównymi elementami współpracy będzie pomoc w tworzeniu i dalszej działalności Centrum Badawczo-Rozwojowego, którego stworzenie jest planowane przez Firmę. Centrum z kolei ma być bazą do rozwoju nowych, ekologicznych rozwiązań i technologii usprawniających realizację dotychczas oferowanych przez firmę pomieszczeń i domów modułowych. Wszystko to związane będzie z dydaktyką, czyli dla studentów praktyki, staże, pomoc w tworzeniu prac dyplomowych związanych z profilem firmy. A w przyszłości oferty zatrudnienia. 

PREFA Solutions powstała jako odpowiedź na zapotrzebowanie rynku budowlanego, który ze względu na wciąż kurczącą się liczbę specjalistów przy równoczesnym wzroście liczby inwestycji budowlanych oczekiwał od wykonawców rozwiązań efektywnych, szybkich i trwałych. To właśnie prefabrykacja i budownictwo modułowe okazało się właściwą drogą. Firma ściśle związana jest z PREFA House.

Zdj. Jan Zych

Informujemy, że dla kandydatów na studia na kierunki prowadzone na Wydziale Inżynierii Lądowej PK czeka szereg możliwości uzyskania dodatkowej punktacji podczas procesu rekrutacji.

Uprawnienia przyznane laureatom i finalistom olimpiad stopnia centralnego w rekrutacji na stacjonarne i niestacjonarne studia pierwszego stopnia rozpoczynające się w roku akademickim 2024/25:

Laureaci i finaliści poniższych olimpiad otrzymują w postępowaniu rekrutacyjnym maksymalną liczbę punktów możliwych do zdobycia:

  • Olimpiada Matematyczna
  • Olimpiada Fizyczna
  • Olimpiada Wiedzy Technicznej, zmiana nazwy: Olimpiada Wiedzy Technicznej – Inżynieria w Elektroenergetyce
  • Olimpiada Informatyczna
  • Olimpiada Chemiczna
  • Olimpiada Geograficzna
  • Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych
  • Olimpiada Innowacji Technicznych i Wynalazczości

Dodatkowe możliwości:

Regulamin Konkursu Tadeusz Kościuszko – inżynier i żołnierz - edycja XI przewiduje przyznanie dodatkowych punktów trójce najlepszych uczniów, odpowiednio do zdobytego miejsca: 100, 60, 40, w postępowaniu rekrutacyjnym na wszystkie kierunki studiów.

Dodatkowo 200,100 lub 60 punktów na wybrany kierunek studiów otrzymują laureaci etapu finałowego konkursu „O Złoty Indeks PK”, który odbywa się w zakresie jednego z 4 przedmiotów - matematyka, chemia, informatyka i predyspozycje architektoniczne. Konkurs oparty jest na materiale obowiązującym do matury rozszerzonej z matematyki, chemii lub informatyki, w zależności od wyboru przedmiotu przez uczestnika konkursu.

Laureaci konkursu „Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Procesie Inwestycyjno-Budowlanym”, otrzymują 100 dodatkowych punktów podczas rekrutacji na kierunku budownictwo. Jest to najnowszy konkurs, organizowany przez Starostę Stalowowolskiego, który dołączył do grupy honowanych na naszym Wydziale.

Więcej o konkursach można dowiedzieć się w portalu rekrutacyjnym PK.